0058 – מורה נבוכים א ט

קובץ לשמיעה בלבד

מקורות שדיברנו עליהם בשיעור:

מורה נבוכים א' כ"ח:

"והייתה השגתם אם כן החומר הראשון, ויחסו לשם להיותו ראש בריאותיו המחייב ההוויה וההפסד והוא מחדשו. והנה יבאו בזה העניין גם כן דברים.

ודע, שאתה צריך לכמו זה הפירוש, ואפילו לפירוש אונקלוס אשר אמר: "ותחות כורסי יקריה", כלומר, כי החומר הראשון הוא גם כן באמת תחת השמים הנקראים כסא כמו שקדם.

ולא העירני אל זה הפירוש המופלא והמציא זה הענין, אלא דבר מצאתי לרבי אליעזר בן הורקנוס תשמענו בקצת פרקי זה המאמר (פרק כ"ו חלק ב')."

יש כאן סתירה, מצד אחד הוא אומר שהחומר הראשון הוא ראש בריאותיו, המחייב ההווייה וההפסד של כל שאר הנבראים, וכמו שכתב ברמב"ן על בראשית א' א' לגבי ההיולי. ומצד שני החומר הראשון הוא מתחת השמיים הנקראים כסא, והרי יש בריאה שהיא מעל החומר הראשון והחומר הראשון אינו ראש בריאותיו.

.

.

מורה נבוכים ב' כ"ו:

"אלא שעל כל פנים כבר הועילנו בו תועלת גדולה. שהוא באר שחומר השמים – בלתי חומר הארץ ושהם שני חמרים נבדלים מאוד האחד מיוחס לו ית' למעלתו וגדולתו והוא – 'מאור לבושו'; והחומר האחר רחוק מאורו ית' וזהרו והוא – החומר התחתון ושמהו 'משלג שתחת כסא הכבוד'. וזהו אשר שמני שאפרש מאמר התורה "ותחת רגליו כמעשה לבנת הספיר" – שהם השיגו ב'מראה הנבואה' ההוא אמיתת החומר הראשון התחתון; כי אונקלוס שם 'רגליו' שב אל ה'כסא' כמו שבארתי לך – וזה באר שהלבן ההוא שתחת ה'כסא' הוא חומר הארץ:

וכבר שנה ר' אליעזר זה הענין בעצמו וגילה בו – רצוני לומר היותם שני חמרים עליוני ותחתוני – ושאין חומר הכל אחד. וזהו סוד גדול לא תקל בבאור גדולי חכמי ישראל בו שהוא סוד מסודות המציאות ו'סתר' מ'סתרי תורה'. ב'בראשית רבה' אמרו "ר' אליעזר אומר כל מה שיש בשמים – בריאתו מן השמים וכל מה שיש בארץ – בריאתו מן הארץ". והתבונן איך באר לך זה החכם כי חומר כל מה שבארץ – חומר אחד משותף – רצוני לומר כל מה שתחת גלגל הירח – וחומר כל השמים ומה שבהם – חומר אחר אינו זה. ובאר ב'פרקיו' זה החידוש המוסף – רצוני לומר מעלת החומר ההוא וקרבתו לו וחסרון זה וגבול מקומו גם כן. ודע זה:"

כמובן זה קשה כי יש חומר ראשון אחד. החומר הראשון חסר כל צורה, כמו שכתב המורה נבוכים א' כ"ח, ואם כן אין בו שום הגדרה ושום סוף, ולא יתכן שיהיה יותר מאחד.

במורה נבוכים א' ע"ב כתב:

"דע כי זה הנמצא בכללו הוא איש אחד, לא זולת זה, רוצה-לומר כי כדור הגלגל הקיצון בכל מה שבו הוא איש אחד בלא ספק, כראובן ושמעון באישות, והשתנות עצמיו, רוצה-לומר עצמי זה הכדור בכל מה שבו, כהשתנות עצמי איש איש מבני אדם על דרך משל. וכמו שראובן על דרך משל הוא איש אחד, והוא מחובר מאברים מתחלפים, בבשר ועצמות וגידים, ומליחות משתנות, ומרוחות, כן זה הכדור בכללו מחובר מן הגלגלים, ומן היסודות הארבעה, ומה שהורכב מהם,

[…]

הנה כן צריך לך שתצייר כל זה הכדור איש אחד, חי מתנועע בעל נפש, כי זה המין מן הציור הכרחי מאד, כלומר מועיל מאד במופת על היות האלוה אחד, כמו שיתבאר. ובזה הציור יתבאר גם כן שהאחד אמנם ברא אחד"

מה שהמציאות כולה היא איש אחד, קשה, הרי יש אדם וי שסוס ויש שמיים וכו', ואיך הכל אחד. אלא הכל הוא גילוי של מה שגנוז בכח בחומר הראשון ולכן הכל אחד. והחומר הראשון הוא האחד שנברא על ידי האחד, ורק בו נופל לשון בריאה, וכמו שכתב הרמב"ן שם. ולכן בהכרח החומר הראשון הוא אחד, והוא מגלה את אחדות הבורא, והבורא ברא אחד, ואי אפשר לומר שיש שני חומרים ראשונים, השמיימי והארצי. ודברי המורה נבוכים ב' כ"ו שיש שני חומרים ראשונים הם צריכים ביאור.

.

.

שוב למדנו גם את דברי רבי עזריאל מגירונה בספרו ביאור עשר בספירות, העתקתי אותו בשיעור הקודם. וגם התייחסתי קצת לדברי השערי אורה על ספירת כתר שהעתקתי בשיעור הקודם.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s